BIZNES Finanse

Kompleksowe podejście do zarządzania należnościami w MŚP

Kompleksowe podejście do zarządzania należnościami w MŚP
Sektor MSP w Polsce od lat boryka się z problemem nieterminowych płatności. By to zmienić, nie wystarczy jedynie oddelegowywać kolejnych pracowników do odzyskiwania należności, ale podejść do sprawy kompleksowo. W jaki sposób? O tym mówi Anna

Data publikacji: 2016-04-21
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Kompleksowe podejście do zarządzania należnościami w MŚP
Kategoria: BIZNES, Finanse

Sektor MSP w Polsce od lat boryka się z problemem nieterminowych płatności. By to zmienić, nie wystarczy jedynie oddelegowywać kolejnych pracowników do odzyskiwania należności, ale podejść do sprawy kompleksowo. W jaki sposób? O tym mówi Anna Gąsiorowska.

Kompleksowe podejście do zarządzania należnościami w MŚP BIZNES, Finanse - Sektor MSP w Polsce od lat boryka się z problemem nieterminowych płatności. By to zmienić, nie wystarczy jedynie oddelegowywać kolejnych pracowników do odzyskiwania należności, ale podejść do sprawy kompleksowo. W jaki sposób? O tym mówi Anna Gąsiorowska.

Sektor MSP w Polsce od lat boryka się z problemem nieterminowych płatności. By to zmienić, nie wystarczy jedynie oddelegowywać kolejnych pracowników do odzyskiwania należności, ale podejść do sprawy kompleksowo. W jaki sposób? O tym mówi Anna Gąsiorowska, właścicielka firmy windykacyjnej i trener windykacyjny z 25-letnim stażem.

Od czego zacząć?

Anna Gąsiorowska: Przede wszystkim potrzebna jest obiektywne i profesjonalne przyjrzenie się procedurom windykacyjnym w firmie. Nie tylko tego, w jaki sposób odbywa się odzyskiwanie należności, ale też w jaki sposób zarządza się należnościami (wszystkimi), w jaki sposób odbywa się kontrola płatności, kto i jak się tym zajmuje. Dzięki takiemu raportowi otwarcia, audytor pozna obecny stan rzeczy w firmie i wskaże te elementy, które należałoby usprawnić, dodać, poprawić.

 

Co dalej?

Anna Gąsiorowska: By kompleksowo zająć się zarządzaniem należnościami, potrzeba do tego odpowiednich pracowników. Nie chodzi o to, by od razu zatrudniać kogoś, kto zajmowałby się jedynie windykacją. Warto skupić się na tych zasobach ludzkich, których już mamy – dziale księgowości czy dziale handlowym.  Polegajmy na swoich pracownikach, którzy bardzo dobrze znają realia firmy, branży i przede wszystkim – klientów. Mamy skłonności do rutynowego postępowania – coś, co kiedyś się sprawdziło, będziemy stosować ciągle, choć skuteczność tego postępowania będzie malało. To naturalne, ale można, a nawet trzeba to zmienić. Podczas audytu należności trener windykacyjny powinien przyjrzeć się pracy osoby odpowiedzialnej za windykację i zwrócić uwagę na to, jak pracuje, w jaki sposób kontaktuje się z dłużnikami, kiedy to robi, itp. Jeśli będzie taka konieczność, to może zaproponować indywidualne szkolenie. Nie oznacza to, że ten pracownik pracował źle, ale jeśli można sprawić, że odzyskiwanie należności będzie bardziej efektywne, to dlaczego by tego nie zmienić

A to już wiesz?  Wydatki Polaków na zajęcia pozalekcyjne

Wprowadzenie zmian w życie

Anna Gąsiorowska: Bardzo wiele firm szkoleniowych bazuje jedynie na teorii, którą potem ciężko przekuć w praktykę czy dostosować do realiów danego przedsiębiorstwa. decydując się na kompleksowe podejście do zarządzania należnościami, będziemy mieli pewność, że audytor, na miejscu, w siedzibie firmy, będzie do naszej dyspozycji na każdym etapie wprowadzanych zmian, a nawet – podczas sprawdzania ich w praktyce. Ważny jest również kontakt z trenerem po zakończeniu audytu – w końcu windykacja to relacje międzyludzkie i nie da się przewidzieć wszystkich sytuacji.

Nowe, kompleksowe zarządzanie należnościami

Anna Gąsiorowska: Jeśli wprowadzimy kompleksowe zarządzanie należnościami w firmie należącej do sektora MSP, możemy być pewni, że zyskamy na kilku płaszczyznach. Przede wszystkim będziemy mieć lepszą kontrolę nad wszystkimi płatnościami, co pozwoli nam wcześniej wyłapać niepokojące sygnały od kontrahentów, a dzięki temu – wcześniej reagować. W windykacji czas to pieniądz, więc podjęcie szybko kroków, to zyskane pieniądze dla firmy. Dzięki przeszkoleniu pracowników, będą oni pracować efektywniej i zwracać uwagę na te elementy w relacjach między firmą a klientem, które mogą prowadzić do nieterminowych płatności. I wreszcie: bez konieczności tworzenia działu windykacji, będziemy mieli w swojej firmie procedury windykacyjne na najwyższym poziomie.

Anna Gąsiorowska: trener windykacyjny z 25-letnim stażem, właścicielka firmy Negocjator Anna Gąsiorowska. Prowadzi szkolenia z zakresu zarządzania należnościami. W jej portfolio znajdują się takie kursy jak :"Nowoczesne Negocjacje Windykacyjne", "Rozmowa handlowa od A(nalizy) do W(indykacji)", "Dlaczego dłużnik kłamie?" i wiele innych. Dużą popularnością wśród klientów cieszy się również "Audyt należności".

źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Kompleksowe podejście do zarządzania należnościami w MŚP BIZNES, Finanse - Sektor MSP w Polsce od lat boryka się z problemem nieterminowych płatności. By to zmienić, nie wystarczy jedynie oddelegowywać kolejnych pracowników do odzyskiwania należności, ale podejść do sprawy kompleksowo. W jaki sposób? O tym mówi Anna Gąsiorowska.
Hashtagi: #BIZNES #Finanse

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy